UX Futures Summit 2014



Po šialenom americkom Halloweene a dvoch "Service design" (SD) meetupoch som sa dnes zúčastnil svojej prvej virtuálnej konferencie organizovanej vydavateľstvom Rosenfeld. A ak ste z oboru, viete, že Rosenfeld je dlhodobo na špici UX literatúry (súperia s O'Reilly). A musím povedať, že to bola šupa. V tomto blogposte zhrniem, o čom boli tieto prezentácie a zamyslím sa o UX. Hlboko.

O budúcnosti UX prezentovali obrovské mená zo všetkých sfér UX: Andy Polaine (autor: Service Design), Abby Covert (autorka: "How to Make Sense of Any Mess"), Steve Krug (autor: "Don't Make Me Think"), Nathan Shedroff (autor: "Make It So: Interaction Design Lessons from Science Fiction"), Margot Bloomstein (autorka: "Content Strategy At Work"), Jesse James Garrett (autor: "Elements of User Experience").

A. Polaine: Dizajn podľa "Powers of Ten"

Andy prezentoval myšlienku mierky v dizajne a poukázal, že UX neexistuje vo vákuu. UX dizajnér nenavrhuje len tú svoju jedinú malú mobilnú appku, alebo jedinú webovú stránku, ale dizajnuje skúsenosť presahujúcu do celej služby. To komunita UX dizajnérov pozná ako "Service design" (SD). Stačí, ak sa jediná vec v službe pokazí (za ktorú ani sám ten dizajnér nemôže) a celá skúsenosť je fuč.



Celá prezentácia na vzhliadnutie tu.

A. Covert: Svet informácií

Abby je učiteľa, riaditeľka a najnovšie aj autorka, ktorá dva dni pred konferenciou vydala svoju dlho očakávanú knihu. Napriek tomu mala prezentáciu pripravenú do posledného detailu a na jej stránke môžete nájsť celý prepis. Abby poučí každého nováčika v IA 5 základnými bodmi:
  1. Zredukujte lingvistickú neistotu! T.j. vytvorte slovník pomocou lexikografie a ontológie. Lexikografia je vysvetlenie slova v rôznych kontextoch - ako to robí napr. Wikipedia. Ontológia je vysvetlenie slova v špeciálnom kontexte - ako napríklad Facebook "Like" tlačidlo, alebo "Priateľ" namiesto kontaktu.
  2. Zmapujte ekosystém! Identifikujte organizačné silá a zistite, ako ich zrušiť. Veľmi som neporozumel, o čo jej išlo, rozprávala dlho, rýchlo a nudne.
  3. Posilnite heterarchiu! Digitálne informácie sú čoraz ťažie na identifikovanie štruktúry. Nedajú sa jednoducho zaradiť do kategórie. Porozumel som tomu tak, že každý obsah na webe je priamo prístupný z miesta, ktoré nečakáme a treba s tým rátať.
  4. Porozumejte transklúzií. V preklade - obsah je voľný a môže byť citovaný na inom mieste, ako to, na ktorom je uložený. Napr. prezentácie, ktoré sem vkladám z SlideShare žijú na inom mieste, nie na uxthis.
  5. Tento bod považuje za najdôležitejší:
Informácie nie sú obsah.



Informácia je subjektívna, t.j. vysvetlenie toho, čo si človek interpretuje z vnemov, z usporiadania a sekvencií obsahu.
Informácie nevieme vytvárať, to robia za nás používatelia. Môžeme ich ale skúsiť komunikovať.



S. Krug: Čo ak Steve Jobs nebol mimozemšťan?

Tento človek je samá sranda. Jeho prezentácia bola vtipná. Začal týmto videom o Apple Knowledge Navigator. Potom sa zastavil na tom, ako sa teoretici snažia UX zachytiť diagramami.



Potom prešiel na to, čo je UX naozaj a odpovedal na tieto otázky:

  1. Bude sa všetko meniť tak rýchlo? Začal filmom, kde David Bowie hral mimozemšťana, ktorý na Zemi zbohatol vďaka "mimozemským" produktom, aby si mohol postaviť UFO (preto ten názov prezentácie). V skratke: 
Ak bude vznikať nová technológia, bude potreba UX.



  1. Zmeníme sa my? Nie. Technológia sa mení rýchlo, ľudia nie.
  2. Bude UX lepším? Určite bude viac "cool". Máme dočahovať na veci mimo náš dosah.
  3. Čo sa stane s použiteľnosťou? Testovanie bude vždy nástrojom návrhu digitálnych produktov. Bude viac kvantifikované.
Prednášku ukončil obavou, že použiteľnosť sa pretransformuje na temnú stranu. Že už teraz UX dizajnéri inklinujú k marketingu viac ako k použiteľnosti:
Temná strana UX: Navrhujú UX tak, aby boli produkty žiadané, nie použiteľné.




N.Shedroff: Lekcia interakčného dizajnu doslova z budúcnosti

Nathanova prednáška bola zhrnutím jeho knihy. Vždy som sa zamýšľal, kto navrhuje tie rôzne futuristické obrazovky v sci-fi filmoch. A tiež, preto sú vždy inverzné, resp. bledý text na tmavom pozadí. Nathan porozprával o Star Wars, 5. Element, Into Eternity, Lifted, Metropolis, Knight Rider, Matrix, Iron Man, Flash Gordon... skvelé príklady sociálnych rozhraní, "appologenics" a antropomorfizmu (ktoré som spomínal v blogposte o chybách). Odporúčam vám prezrieť si jeho blog o sci-fi rozhraniach, ktoré rozoberá z trochu odbornejšej perspektívy. Prezentáciu ukončil takto:
Science fiction je prototypovacím nástrojom. 






M. Bloomstein: Viac očakávaní od "všetkých"

Keďže Margot je svetová odborníčka v stratégií obsahu, myslím, že týmto názvom myslela "všetkých", čo sú spolutvorcami obsahu na webe. To sú ľudia na Facebooku, Twittri, Google+, Pintereste a pod. Pod viac očakávaniami myslela pretvorenie obsahu tvoreného digitálnou spoločnosťou tak kvalitne a vierohodne, aby dokázal nahradiť tradičných žurnalistov. Porozprávala o histórií médií: "Ten, čo ovláda kanál, ovláda aj správu" už neplatí.
Publikovanie obsahu sa prenesie do rúk autorov namiesto vydavateľstiev.



Počas tejto prezentácie ma mimoriadne prekvapila jej zmienka Washburnskej biblie a špeciálne, ako geniálne to ten pán (B. Thompson) vymyslel: číslované verše, jeden riadok = jedna myšlienka, po každom riadku je správny čas na nadýchnutie, krásna typografia v dvojstĺpcovom rozložení opäť zalomeného tak, aby obsah rozdeľoval zmysel odseku a nie jeho rozsah...



Obdivujem stratégov obsahu. Ich práca musí byť ešte náročnejšia na "predaj" ako UX a nie je o nič jednoduchšia.


J.J. Garrett: Prvých 50 rokov UX

Volám sa Jesse James Garrett a pracujem pre banku.



Reaguje na nedávne správy - jeho firma, Adaptive Path, bola prednedávnom odkúpená bankou. Celú prezentáciu sa prihovára z budúcnosti. Kde ešte stále pracuje pre túto banku. O UX porozprával z 5 aspektov: práca, prax, rola, komunita a svet.

Práca: V súčasnosti sa viacej zaoberáme prevedením ako stratégiou. V budúcnosti to bude viac vyrovnané a väčšina UX dizajnérov bude mať znalosti a prácu z oboch svetov.



Prax: V súčasnosti sa snažíme skombinovať kvalitatívne a kvantitatívne dáta, v budúcnosti budú existovať viac špecializované skupiny zamerané na jedno, alebo na druhé.



Z pohľadu vzdelávania bude rozdelenie jednoznačné - starí kovboji postupne prestanú brázdiť prérie. Generácia akademicky vzdelaných UX dizajnérov preberie opraty a UX bude konzistentnejšie, ako kedykoľvek predtým.



Rola: Od tohto momentu prestal rozprávať o trendoch a skôr hovorí o protipóloch:





Pri jednotlivcoch povedal, že očakávania budú vyššie, ako dokážu jednotlivci obsiahnuť. Jednorožci neexistujú. Reagoval tak na vznikajúce akadémie učiace všetky UX a SD role naraz, špecificky Spoolových jednorožcov.



V budúcnosti si firmy nebudú najímať konzultantov na komplexné problémy, len na tie jednoduchšie. UX sa stane cennou strategickou výhodou a zdieľať ju s externým UX tímom môže byť nebezpečné.

Komunita: A toto cítim aj sám na sebe - som zvyknutý presviedčať o používateľských vzoroch a riešeniach ľudí okolo seba. V mojom okolí často nie je nikto, kto by mi vzdelaním v tejto oblasti mohol oponovať a často to prenesiem aj iných UX dizajnérov, čo je akurát na škodu. Diverzifikovaný pohľad na dizajn je vždy lepší ako vytváranie nejakých UX dogiem ako nájdete všade na internete (napr.: vygúgli: "tips for ux").



Tieto dogmy prichádzajú odvšadiaľ: z UX metodiky, z rôznych odvetví (zdravotníctvo, priemysel...), z akademických kruhov, z dizajnových tradícií a z rôznych iných kanálov. UX predpokladá prehľad vo všetkých týchto kanáloch.

Najlepší lídri UXD v budúcnosti sa starajú do všetkého.




Všetky prezentácie boli na tak vysokej úrovni a tak perfektne pripravené, že neľutujem účasť ani na jedinej z nich a odporúčam ich všetkým, ktorí majú možnosť vidieť ich naživo. Vidím žiarivé farby UX budúcnosti jasné (video nižšie asi od 1. minúty).




0 komentárov :

Zverejnenie komentára