Blízke stretnutia UX druhu



Pol roka za mnou a moje novoročné predsavzatie zúčastniť sa čo najviac UX podujatí sa mi postupne napĺňa a zároveň mám aj prvé "výsledky". Zúčastnil som sa veľa podujatí (od UX, cez marketing až po hry): Tri zamerané na UX, tri na diaľku o UX, dve zamerané na marketing, jedno podujatie zamerané na mobilné hry, jedno barbeque. Na jedno takéto stretnutie som sa ani nedostal, kvôli prekročeniu počtu nahlásených o 400% (úvodný obrázok). Každé podujatie malo svoj vlastný formát a pokúsim sa zhrnúť, aké boli ich plusy a mínusy. U nás zatiaľ nachádzame akú-takú kvalitu v okolí len zriedkavo.

Tieto podujatia sú organizované zadarmo, alebo za malý poplatok cez aplikáciu Meetup.com. Dosť často mali limitované miesta, najmä kvôli organizačným záležitostiam. Na Slovensku je s týmto problém: firmy bývajú veľmi krátkozraké a nevidia okamžitý výsledok prepožičiavania priestorov komunite. Slovo komunita budem opakovať v tomto blogu veľakrát, lebo presne o tom tieto stretnutia sú v prvom rade.

Slovenské meetupy - SUX fórum a Conversion meetup

Predtým, než sa pustím do Vancouverských meetupov, chcel by som trochu doplniť úvodné vyhlásenie. Na Slovensku je kopec UX podujatí. Niektoré sú na dobrej úrovni, iné sú len akýmsi oťukávaním toho, čo "UX dizajn" na Slovensku naozaj znamená. V minulosti som sa snažil zúčastňovať všetkých (ako návštevníkaj ako rečník), ale nie vždy mi to vyšlo (na oboch frontoch), tak preto môže byť môj názor celkovo skreslený. O Conversion meetupe som už písal, o SUX tu v skratke:

Trvanie: 1,5-2 hodiny
Účastníci: 20-50
Frekvencia:   cca 1x za 2 mesiace
Komunita: Okolo 500 členov zaoberajúcich sa web dizajnom, digitálnym marketingom, mobilnými applikáciami a pod. Veľmi málo ľudí zaoberajúcich sa špeciálne len UX dizajnom. Páči sa mi aktivita skupiny na Facebooku.
Formát: Prezentácia 20-30 minút a následná diskusia. Všetko riadené a moderované. Tuto video verzia SUX fóra č. 9.
Miesto: The Spot - príjemný priestor, veľa miest na sedenie a k tomu mini pódium boli skvelé. Bar za chrbtom je čerešnička na torte. Ideálny priestor na meetupy!
Čo je fasa: Odvážni moderátori a odvážni prezentujúci. UX je stále na Slovensku čerstvé a čerstvé sú aj tieto stretnutia. Je dosť pravdepodobné, že sa tu dozviete, ako ostatní pristupujú k zavádzaniu UX dizajn princípov do firiem, kde pracujú.
Čo nie je fasa: Klasický prezentačný formát nepovzbudzuje hlbšiu debatu a väčšinou je selekcia tém jednosmerná. To obmedzuje otázky, ktoré možno prezentujúcim položiť na veľmi všeobecné, prípadne také, ktoré nie sú prospešné - ani pre prezentujúceho, ani pre fórum.
Témy: veľa rôznorodých tém s jediným spoločným menovateľom, t.j. UX

Webináre z Vancouveru



Trvanie: 0.5-1.0 hodina
Účastníci: 70-350
Frekvencia:   2x za mesiac (zúčastnil som sa 3, takže ťažko povedať)
Komunita: Webinár nie je komunitu podporujúca platforma, keďže účastníci sú navzájom anonymní a komunikujú len s prednášajúcimi. Komunitu potom štandardne tvoria účastníci nejakého newsletteru firmy, ktorá webinár organizuje .
Formát: Webinár je kombinácia prezentácie cez zdieľanú obrazovku a hovoreného slova cez internet prostredníctvom nejakej špecificky upravenej služby (štandardne zastaraný Cisco GoToMeeting alebo nespoľahlivý Google Hangouts). Ide o monológ a účastníci s prednášajúcim komunikujú len cez krátke textové správy. Prednášajúci musí byť skvele pripravený. Koniec koncov, rovnako ako by sa mal pripraviť na prednášku na nejakej konferencií naživo.
Čo je fasa: Formát je dobrý len pokiaľ riešite obsahový marketing a je to súčasť stratégie obsahu. Príkladom takého marketingu je aj tento blog. Šírením osvety v tejto oblasti pomáham nielen ostatným, ale aj sám sebe, lebo sa viacej ľudí o UX dozvie. Väčšinou ide o všeobecnejšiu tému, ktorá môže zaujať širšie publikum. Tomu svedčí aj návštevnosť a všeobecnejší rozsah typu účastníkov (nielen experti, ale aj napríklad potenciálni biznis-záujemcovia o službu, ktorá je prezentovaná).
Čo nie je fasa: Špecifické témy takto cez internet a v takto limitovanom časovom rámci takmer nikdy nepochopím (príliš narýchlo, málo mnemotechnických pomôcok, nedostatok spätnej väzby). Komunikácia s prednášajúcim je nedostatočná a väčšinou nie je na ňu dosť priestoru. Webináre sa štandardne riešia počas pracovného dňa a s tým môžu mať niektorí problém. Ešte k tomu to aj býva nuda.
Webináre mi pripomínajú školské lavice, kde mal prednášajúci nulový záujem o publikum, ktorému prednášal. Hlavne nech to mal z krku.


Témy: Optimalizácia konverzií pre mobilné zariadenia, Atomický dizajn, Ako zvýšiť výkon portálov

Vancouver Information Architecture & Content Strategy



Trvanie: 2-4 hodiny
Účastníci: 15-40
Frekvencia:   1x za mesiac
Komunita: 355 ľudí, ktorých zameranie je niekde v presahu množín: tvorcovia obsahu, UX dizajnéri, informačný architekti, marketéri. Vysoko odborné zameranie, žiadne všeobecné témy.
Formát: "Bleskové prezentácie" sú asi 5 minútové monológy na jednoduchú tému. Nasledujúcich 10 minút debata.
Miesto: V bare v oddelenej miestnosti. Hluk z vonku to trochu komplikoval, inak prijemné prostredie.
Čo je fasa: Rovno k veci. Hovoria sa len najdôležitejšie fakty, zaujímavosti. Pripadalo mi to trochu ako všetky filmy Rocky zhrnuté do 5 sekúnd. Za tak krátky čas je naozaj ťažké si z toho niečo zobrať, ale na moje prekvapenie mi tieto heslovité prednášky dali podklad na ďalší prieskum v načrtnutých témach. Navyše som si odniesol knihu, ktorú daroval sponzor podujatia. Paráda! Málo ľudí malo výhodu pri získavaní kontaktov a podporilo spoznávanie komunity.
Čo nie je fasa: Niektorí prednášajúci tých 5 minút len odbľabotali a nezachytil som vôbec nič. Debata bola častokrát príliš filozofická, aby som v angličtine rozumel, nieto ešte reagoval.
Témy: Stratégia obsahu

VanUE (Vancouver User Experience)



Trvanie: 2-4 hodiny
Účastníci: 55-85
Frekvencia:   1x za mesiac
Komunita: Okolo 1350 členov väčšinou marketéri, marketingový riaditelia, UX dizajnéri, UI dizajnéri, grafici a startupisti všehodruhu.
Formát: Dopredu sa vyhlási téma. Tá, ktorej som sa zúčastnil ja, sa volala "Future of..." ("Budúcnosť v..."). Na túto tému účastníci posielajú svoje prezentácie. Organizátori vyberú najzaujímavejšie a každá je obmedzená na 20 minút, bez diskusie.
Miesto: V kancelárskych priestoroch. Kvôli veľkému počtu ľudí sa všetky prezentácie odohrávali netradične za behu (prezentujúci sa prechádzali medzi dvoma miestnosťami). V kuchynke bol výčap na 2 druhy piva a nekonečná zásoba vína pre všetkých zúčastnených. A ten výhľad.



Čo je fasa: Bolo to ako mini konferencia. Veľmi inšpiratívne prezentácie z rôznorodými témami, nenudil som sa ani sekundu a ubehlo to veľmi rýchlo celé. Výborná selekcia tém aj kvalita prednášok (lepšia ako na niektorých platených konferenciách).
Čo nie je fasa: Absencia zoznamovacích aktivít. Príliš veľa ľudí na tak málo miesta. Malý priestor na diskusiu.
Témy: Budúcnosť... (v doprave, v marketingu, v digitálnych produktoch a pod.)

Vancouver mobile and social games



Trvanie: 3 hodiny
Účastníci: 35
Frekvencia:   1x za mesiac
Komunita: Okolo 1700 členov, všetky možné role z herného prostredia a fanúšíkovia hier
Formát: Na toto som sa veľmi tešil. "Game Pitch Contest" Išlo o techniku od talentovaného Willa Lutona o brainstormingu nápadov na hry. Po príchode ma privítalo skvelé pivo a tri sety kartičiek, na ktoré som mal písať:
  1. Táto hra je ako.... [Angry Birds, Plants vs. Zombies, Counterstrike, Warcraft atď...]
  2. Žáner: [RPG, FPS, arkáda, adventúra, tamagotchi atď...]
  3. Téma: [post-apokalyptický svet, piráti, vesmírna loď, podvodný svet atď...]
Neskôr sa prihlásili odvážlivci, ktorí mali vymyslieť z vyžrebovanej kombinácie kartičiek nejakú hru a odprezentovať ju publiku.



Je to ako Candy Crush s prvkami FPS v prostredí vesmírnej lode plnej sedliakov.


  Spestrením bolo zahrnúť do prezentácie aj monetizáciu nápadu. Mali na to jednu minútu (tzv. "elevator pitch") a publikum muselo hru "kúpiť" silou potlesku. Okrem toho pri jednom stole sedeli herní ilustrátori a dizajnéri, ktorí tieto kreácie zaznamenávali na papier rýchlymi skicami.



Miesto: Otvorená miestnosť v elegantnom bare.
Krásny priestor na meetup: výrazne dominantný výčap s 12 rôznymi značkami piva. A otvorený účet k tomu.


Čo je fasa: Otvorený účet vďaka sponzorom pomohol pozdvihnúť atmosféru inak anonymného zoskupenia naozaj raketovou rýchlosťou. Formát bol založený na dobrej atmosfére a to sa im naozaj podarilo.
Čo nie je fasa: Niektorí prezentujúci ani nevedeli, o čo ide. Iní zase boli od kvalitnej prezentácie na míle ďaleko a nedalo sa to ani počúvať. 1 minúta bola príliš málo, 2 by boli akurát. Absentovala porota, potlesk sa nedal odmerať.

Témy: Game Pitch Contest

Vancouver UX Therapy



UX terapia je môj favorit spomedzi všetkých spomínaných.



Trvanie: 2-4 hodiny
Účastníci: 20-25
Frekvencia:   1x za mesiac
Komunita: Okolo 270 členov, väčšinou produktoví manažéri, UI dizajnéri, priemyselní dizajnéri, UX dizajnéri a niektorí nemajú s UX nič spoločné a majú len všeobecný záujem o túto tému (prekvapivo, týchto fanúšikov UX sa zúčastňuje dosť veľa).
Formát: Dizajnéri prezentujú 15-20 minút projekt, na ktorom práve pracujú a zdieľajú problémy, ktoré pri projekte majú. Tie procesné problémy, ktoré máme všetci radi. Potom nasleduje diskusia nápadov ako na ne.
Miesto: Zatiaľ na striedačku na 2 miestach: mítingová miestnosť v Payfirma - malé, trochu natlačené pre 20 ľudí s veľkou plazmou, Network Hub - perfektný co-workingový priestor s terasou, kuchynkou hneď za rohom a tichým prostredím. Občerstvenie bola len minerálna voda. Asi aj dobre.
Čo je fasa: Formát je super! Spätná väzba a následný brainstorming otvára perfektne veľa možností a často pomôže prekonať miesta, kde sa autor pri tvorbe zasekol. Už podľa vyjadrení účastníkov viete predpovedať, kto má aké skúsenosti.
Čo nie je fasa: UX dizajnéri rozprávajú radi a dlho. Nápady sú síce fasa, ale obhajovať ich pred publikom je veda sama o sebe. Diskusia sa vlečie príliš dlho a prezentujúci nemá moc možností si zaznamenať, o čom sa diskutuje.
Témy: UXD kritika, UX brífing s Whitney Hess, UXD e-obchod a senzory a cvičná UX prezentácia na konferenciu

Bonus: IxDA - Annual Associations Summer Barbeque



Trvanie: 2-3,5 hodiny
Účastníci: 25
Frekvencia:   cca 1x za rok
Komunita: IxDA je svetová asociácia interakčných dizajnérov (HCI výskumníci, UX, UI, informační architekti, stratégovia obsahu a rôzni výskumníci v oblasti použiteľnosti), členstvo je platené (90€/rok), ale toto podujatie bolo za dobrovoľný príspevok. Meetup organizuje GDC BC, t.j. najväčšia kanadská organizácia združujúca grafických dizajnérov.
Formát:
"Ako na barbeque" a debaty o úskaliach života kreatívcov. Dve témy, ktoré nemajú konca.


Miesto: Krásny park pri jazere a v ňom presne na túto príležitosť pripravený záhradný pavilón. Výborné jedlo a drinky zadarmo. Prostredie vhodné pre deti, žiaden alkohol.



Čo je fasa: Účelom takéhoto stretnutia je najmä networking, spoznávanie ľudí z brandže a možno sa aj dozvedieť o dianí v okolí. A tombola, z ktorej to čiastočne financovali.
Čo nie je fasa: Spoznávanie ľudí ako ultimátny cieľ môže byť pre niekoho viac introvertného problém. Chýbali mi tu nejaké aktivity, ktoré by donútili ľudí sa trochu priblížiť. Všimol som si to na začiatku, kde "zoznamovačky" boli trochu nesmelé...
Témy: vegetariánske menu (v preklade: "big fat burger")



Bonus: Vancouver UX book club

Trvanie: 2 hodiny
Účastníci: 3-8
Frekvencia:   cca 1x za 2 mesiace
Komunita: Len UX dizajnéri s okuliarmi.
Formát: Formát stretnutia anonymných alkoholikov - všetci sedia v kruhu a rozprávajú sa o knihe, ktorú predtým prečítali v rámci (ne-)moderovanej diskusie. Na konci stretnutia je možnosť výmeny zaujímavých kníh medzi účastníkmi.
Miesto: Knižnica, tichá miestnosť alebo u niekoho v obývačke pri pohári vína.
Čo je fasa: (predpoklad) Opakovanie je matka múdrosti. Zhrnutie hlavných myšlienok knihy musí byť skvelý spôsob ako si zapamätať tie najdôležitejšie veci a neskôr ich využiť pri praxi.
Čo nie je fasa: (predpoklad) Anglická Wikipedia hovorí, že sa to často môže zvrhnúť na debatu o niečom, čo sa netýka literatúry. Ďalšou nevýhodou je fakt, že sa jedná o anglické knihy - ľudia im nemusia rozumieť. A poslednou nevýhodou sú knihy samotné - treba ich zohnať, t.j. kúpiť alebo požičať (platí pre všetkých účastníkov).
Témy: žiadnej som sa zatiaľ nezúčastnil, chystám sa na prvý knižný klub koncom septembra (kniha sa vola Hooked)

Geniálny meetup systém



Trvanie: 3 hodiny: 1 hodina úvod, 2 hodiny obsah a diskusia, 2 prestávky po 5 minút
Účastníci: 25-50 Z tohto počtu minimálne 10 miest rezervovaných pre stálych členov, ktorí prídu za každého počasia a na každý meetup. Je to dôležité najmä pre zachovanie kontinuity v rámci dizajnovej kritiky.
Frekvencia:   1x za mesiac, pondelok až štvrtok, nie cez víkend, lebo víkend = party. Pre nás "dôchodcov", víkend = odpočinok.
Komunita: Najdôležitejšia je komunita. Musia to byť ľudia, ktorí tvoria nejaký produkt. UX dizajnéri, produktoví manažéri, informační architekti a všetci, ktorí v blízkej budúcnosti plánujú prejsť na UX dizajn naplno. SEO, "growth hackerov" a marketérov by som vynechal, lebo ich ciele sú častokrát prevážené ziskom, ako kvalitou používania (čo je úplne v poriadku). A UI dizajn by som vynechal tiež, pokiaľ sa nejedná o dizajnéra, ktorý figuruje v niektorých zo spomínaných rolí vyššie.
Formát: Striedal by som to! Všetky spomínané meetupy boli skvelé a asi by som chcel na svojom geniálnom meetupe niečo dobré z každého.
  • Show & tell - dizajnová kritika prác, na ktorých momentálne pracujeme. Skutočné problémy a riešenia, ktoré na mieste prediskutujeme nad papierom, prípadne pri wireframoch.
    UX dizajnová kritika: Horlivá diskusia, emócie, šteniatka, všetko.


    Toto je pasca na dizajnérov, lebo radi riešia problémy a získavajú prehľad o rozmýšľaní ostatných. Dá sa realizovať rôznymi spôsobmi - brainstorming, dizajnová kritika, heuristická analýza alebo jednoduchý workshop.


  • Knižný klub - na Slovensku, ani v Česku nie je žiadna škola aktívne sa zaoberajúca UX, alebo HCI a nie je ich zrovna veľa ani o digitálnom dizajne. Preto je pre dizajnérov esenciálne samovzdelávanie. A ako sa dá lepšie samovzdelávať ako v skupine? Špeciálne skvelé pri cudzojazyčnej literatúre, kde je niekedy naozaj ťažké pochopiť, čo chce autor povedať. Mesačná frekvencia je príliš málo na 300 a viac stranové knihy. Dva mesiace sú v poriadku, ale chcel by som priestor aj na vlastný výber kníh. Za tri mesiace sa toho vo svete UX dosiahne veľa a keď niekto nestihne prečítať povinnú literatúru, môže sa debata rozvinúť okolo blogerov, periodík a pod.


  • Random vzdelávacia téma - kvôli prehľadu o trendoch, tipoch a trikoch. Veľmi podobný formát, ako SUX fórum, teda systém prednáška a kolečko spätnej väzby a otázok. Čo by to mohlo spraviť viac interaktívnym je "elevator pitch contest". Myšlienku novej technológie treba predať publiku, akoby to bol nejaký investor. Veľké konferencie sú z tohto najobsažnejšie, ale sú často príliš rozsiahle na to, aby sa to všetko dalo vstrebať. Dizajnér musí mať prehľad o veciach súvisiacich s jeho prácou, nesmie fungovať izolovane (ako napríklad programátori). Môže sa zúčastniť viacej ľudí (40-50) ako ostatných meetupov.
  • Veľká konferencia - jedlo, získavanie známostí, medzinárodní "spíkri", after-party, bolehlav. Konferencia by mala byť zameraná primárne na manažérov zastupujúcich firmy, ktoré vytvárajú digitálne produkty. Nie dizajnéri, ale digitálni marketéri, majitelia eshopov, manažéri rozhodujúci o stratégií produktu a pod. Rovnako aj prezentácie by mali byť zamerané na profit z UX a nič iné. Sekundárne publikum by mali byť ľudia, ktorí zabezpečia ponuku služieb spomínanú v prezentáciách. Noví klienti, tí by mali byť dobrým nakopnutím nového roku, že áno... (naivná utopická predstava).


Každý meetup by mal začínať nejakou uvítacou aktivitou, aby sa prelomili ľady. No a o čom dizajnéri najradšej rozprávajú?
Človek najradšej rozpráva o sebe a veciach súvisiacich s ním samým (a dizajnér o sebe a svojich dizajnoch).


Preto by som na úvod realizoval nejakú na to určenú aktivitu - zrýchlené portfólio, podobne ako Pecha Kucha prezentácie, ale rýchlejšie (2 minúty na človeka, pri 25-30 by to mohlo celé vyjsť do hodiny, stáli členovia to len preletia pár ukážkami).

Asi by som privítal nejaký plán, ktorý by mohol vyzerať takto nejak:
  1. Január: Veľká konferencia (je zlé počasie, dobrý čas "zabiť ho" konferenciou)
  2. Február: Show & tell
  3. Marec: Knižný klub (o tomto čase by už vianočné darčeky mali byť prečítané)
  4. Apríl: Random vzdelávacia téma (marketéri, developeri učia dizajnérov o veciach)
  5. Máj: Show & tell
  6. Jún: Knižný klub
  7. Júl: Random vzdelávacia téma (novinky v UX/UI, nástroje, metódy, tipy, triky)
  8. August: Barbeque ("nerds & geeks" si pri vode opekajú safaládky, úplná paráda)
  9. September: Show & tell
  10. Október: Knižný klub
  11. November: Random vzdelávacia téma (problem solving workshop)
  12. December: Show & tell (kritika prác za uplynulý rok)
Na zváženie je, či sa nájde v okolí SR/ČR taká komunita, aby uživila pravidelné stretnutia tohto druhu. Takúto aktivitu by som očakával napríklad od našej najbližšej asociácie (v ČR), ale tá sa na Slovensku vôbec neangažuje a pravdupovediac, ani nemá prečo. Vo svete je ohromný počet ľudí, ktorí sa radi titulujú ako UX dizajn experti a toto je možnosť, ako takýmto ľuďom pomôcť sa naozaj vyšvihnúť v uplatňovaní princípov HCD (angl. "Human-centered design"). Možno by sa to niekedy mohlo pretransformovať na večernú školu UX!


0 komentárov :

Zverejnenie komentára