Misia: pátranie po UX práci



Prednedávnom som sa presťahoval do Kanady. Konkrétne do Vancouveru. Je tu pekne, ľudia sú tu neskutočne slušní a milí, ale to vás asi nezaujíma. Súčasťou tohto veľkolepého plánu boli aj nemilé udalosti, ako napríklad opustenie všetkých mojich projektov na Slovensku a Sygicu (reklama: top miesto na prácu). A keďže nemám prácu a peniaze sa míňajú, je načase si nejakú nájsť. Popíšem, ako som postupoval s prípravou portfólia a ako sa pripravujem na pohovory na UX pozíciu. Nie je to definitívny manuál, ani žiaden zaručený úspech, lebo...  zatiaľ prácu nemám.



Po príchode do Vancouvru, ktorý je, mimochodom, dlhodobo v top 5 "najlepších miest na život", som zabezpečil najskôr moje miesto na život (obrázok hore). Ceny služieb, prenájmu a tovaru sú tu zhruba o tretinu vyššie ako na SR, príjmy zhruba trojnásobné pre Slovákov. Je nás tu veľa, lebo je to jediné miesto v Kanade, kde nie je zima. A s rovnakou vervou a motiváciou sa sem tlačia aj Kanaďania sami. Vyzbrojený touto štatistikou som začal s prípravou na zháňanie práce. Viem, že na Slovensku potrebujete 2 veci:
  1. životopis
  2. portfólio
V Kanade okrem toho ešte "cover letter", u nás známy ako motivačný list. Moju "šablónu" motivačného listu môžem poslať na mail, ak bude mať niekto záujem.

Životopis

V: A víš, jak říkaj čtvrtlibráku se sejrem v Paříži?
J: Oni mu neříkaj čtvrtlibrák se sejrem?
V: Ne, maj tam metrickej systém, věděli by kulový, co je to čtvrtlibrák.
J: Tak jak teda?
V: Říkaj mu Royale sýr.
A čo životopis? Životopis je životopis, ale volajú ho resumé. Nie som v ňom limitovaný štandardnou efektívnou formou, ale skôr efektnou formou. A resumé môže byť dvojaké: 
  1. zamerané na osobnostné vlastnosti a schopnosti (funkčné)
  2. a také, kde sa chválim skôr pracovnými skúsenosťami (chronologické).
Ja som zvolil druhú formu, lebo sa viacej podobala na môj starý životopis. Dal som si pozor a zosúladil som všetko s LinkedIn, kde mám veľmi podobne prezentované projekty, na ktoré sa nevzťahuje NDA (zmluva o mlčanlivosti). LinkedIn profily tu letia a sú požadované pri každej IT pozícií. Preto ho treba riadne naplniť pred pokusmi o získanie práce. Projekty do resumé a na LinkedIn som vyberal len také, ktoré sa lepšie vizuálne prezentujú a také, ktoré sú už na trhu s dosiahnutými lepšími výsledkami. 
Resumé som aj napriek tunajším mravom nazval Curriculum vitae, akože anarchia.


Už v životopise som sa trochu vychválil, že som rečník, že píšem mega populárny UX blog, že moje rozhodnutia ovplyvňujú milióny ľudí (skôr tisíce). Nie je to lož, ale na Slovensku by som sa s niečím takýmto nikdy nevystatoval.


Portfólio

Portfólio je prezentácia prác. Pre mňa, UX človeka, je to depresia, lebo netvorím pekné obrázky ako dizajnéri. Očakáva sa: hora textu, grafy, skice a príbehy, ako som k zobrazenému riešeniu prišiel. Formát je zvyčajne na autorovi. Tu preferujú webové portfóliá ako Dribbble, Behance, Coroflot a podobne.
Dribbble a Behance portfóliá nie sú pre UX dizajnéra vhodnou platformou na prezentáciu jeho schopností.


Zvyk prezerať portfólio na podobných službách zrejme pramení z toho, že ani rekrutéri sami nevedia, čo je vlastne výstupom mojej práce, prípadne chcú takto odfiltrovať ľudí naklonených viacej k UI dizajnu. Ja som teda išiel klasickou cestou a zvolil som viacstranové PDF dostupné na stiahnutie. Po vzhliadnutí svojho starého portfólia (2010-11) som sa rozhodol, že je na čase nahradiť svoje staré, viac vizuálne projekty, za tie nové a viac zamerané na konceptuálny dizajn a informačnú architektúru (2012-14). Moje staré portfólio vyzeralo ako ukážka, čo dokážem vo Photoshope, nie čo dokážem v UX (obrázok dole).



Tak som sa rozhodol si to celé poriadne premyslieť a ako správny dizajnér zanalyzovať svoje "persóny": Prvou persónou je rekrutér pre agentúru. Hľadá "perfect match", pozerá sa najmä na: roky skúseností, vzdelanie, zameranie projektov, snaží sa potajme vyčítať, koľko mám rokov a že či viem po anglicky. Toto všetko sa dozvie už z resumé a zrejme si to bude overovať aj krátkym telefonátom.

Druhá persóna je "that HR guy" (interný firemný zamestnanec so zameraním na ľudské zdroje). Hľadá to isté čo rekrutér, ibaže vie presne, čo daná pozícia obnáša vie presne, akého človeka hľadá (aj charakterom). Toto sa dozvie zo životopisu a z motivačného listu. Portfólio si prebehne a venuje mu presne 90 sekúnd. Je to moja primárna persóna, pretože ju musím uchvátiť, aby som sa dostal k poslednej persóne.
Vizuálne UX portfólio je ako marketing pri digitálnych produktoch. Je to nutné zlo.


Posledný "persón" je znalý veci: vie, aké sú štandardné UX stratégie, rozumie analytike používateľského správania a vie ľahko zistiť, či človek klame alebo nie vo svojich odvážnych vyhláseniach v resumé a v motivačnom liste. Toto je pokročilý používateľ - tento musí nájsť veci na druhý, oveľa podrobnejší pohľad.

Informácie, ktoré som do portfólia zahrnul mali odpovedať na tieto otázky:
  1. Aké projekty si riešil? (Všeobecné informácie o projekte, angl. General information)
  2. Čo si na nich riešil? (Dodané služby, angl. Provided services)
  3. Aký to má výsledok? (Výsledok, angl. Results)
Príprava portfólia mi zabrala dva týždne (približne 3-4 hodiny denne). Celkovo má 21 strán o 6 projektoch. Štyri z týchto projektov sú už v produkcii, dva sa aktívne vyvíjajú.



Takto už vo finále:



Každá ďalšia strana portfólia potom vyzerala takto:



Jednotlivé stĺpce boli rozpitvané dodané služby, vo finále takto, veľa obrázkov som tam musel dať kvôli "that HR guy", tomu sa texty čítať nebude chcieť:


Hľadanie práce

Na Slovensku je to jednoduché - profesia.sk a hotovo. Sú tu tiež podobné služby, ale je ich veľa a každá má iné inzeráty. Snáď najznámejšia je craigslist.org, potom indeed.camonster.ca.
Denne pribudne jeden až dva UX inzeráty v okolí do 2km. Slušný výber.




Inzeráty väčšinou odkazujú na služby ako The Resumator (najčastejšie), MaxHire (otrasná), SmartReqruiters (najlepšia), Jobvite, JobScore a potom svoje interné služby. Tie boli najhoršie na používanie a vždy som ich úplne odflákal...
Tlačidlo "Apply now" (Uchádzať sa o pozíciu) by nemalo byť 100 riadkovým formulárom za trest.


Zvyčajné otázky vo formulároch:
  • Napíšte, čo Vás robí unikátnym. Budťe čo najviac kreatívny. (limit 150 znakov)
  • Prečo by ste chceli pracovať pre [názov firmy] okrem toho, že vyzeráme dobre?
  • Vložte odkazy 3 stránok, ktoré si prezeráte denne.
Takéto ma občas potešilo:
  • Ktorá postava v Game of Thrones je tvoja najobľúbenejšia a prečo?
  • Ktorý citát zo sci-fi filmu je tvoj najobľúbenejší a prečo?
Možno len taká malá hlúposť tieto otázky, ale v momente som sa začal viac snažiť pri písaní motivačného listu. Na väčšine služieb nebol povinný motivačný list a tie lepšie služby vedeli predvyplniť formuláre z LinkedIn profilu. Tu by som chcel vyzdvihnúť výhodu LinkedIn Premium, ktorý mám zaplatený aspoň na obdobie, kým si hľadám prácu. Ukazuje mi, koľko uchádzačov sa na danú pozíciu prihlásilo, akú mám oproti nim šancu a aké schopnosti a vzdelanie sú medzi nimi populárne. Bonusom je aj očakávaný plat pre toto miesto.


Pohovory

Pohovory v angličtine sú zábavka. Pre UX je absolútna nutnosť vedieť komunikovať plynulo (mne to zatiaľ moc nejde).

Rekrutér a "that HR guy"  sa pýtajú otázky:
  • Prečo si prišiel do Vancouveru?
  • Prečo ťa zaujíma práve táto pozícia?
  • Ako vnímaš rozdiely medzi UI a UX?
  • Programoval si niekedy?
  • Čo považuješ za najhorší dizajn mimo digitálneho sveta?
  • Čo považuješ za osobné zlyhanie v oblasti UX dizajnu?
  • Máš skúsenosť s [mobile apps / webapps / webpages]?
  • Vyhovuje ti práca na živnosť (contract), polovičný alebo plný úväzok?
  • Aké máš pracovné víza?
  • Aká je tvoja predstava o hodinovej sadzbe (wage) / plate (salary)?
Priemerný plat UX dizajnéra s nulovými pracovnými skúsenosťami tu začína na 35k CAD ročne (1900€/mes.). Priemerný plat UX dizajnérov všeobecne je 80k CAD ročne (4400€/mes.). Freelance UI/UX práca tu začína na 45 CAD/h a priemer je okolo 55 CAD/h, to je zhruba 30€/h (priemer 36€/h v hrubom). Daň z príjmu je tu progresívna, založená na určitých úrovniach od 20% až po 45%.
Menšie firmy nemajú rekrutérov. Tam je to iné, úvodné kolečko je už priamo s technicky zdatnými ľuďmi. Tí sa pýtajú otázky:
  • Ako si fungoval v agile tíme? Koľko tímov / produktov vieš pokryť naraz?
  • Ako komunikuješ s developermi?
  • Aké typy produktov máš za sebou? [Napr. mobile apps, web apps, web portals]
  • Vieš vytvárať interaktívne prototypy, napríklad v HTML a JavaScripte?
  • Aké nástroje využívaš pre wireframy, mockupy a prototypy?
  • Použil si niekedy platformu [Sharepoint, SAP, Wordpress a pod.]?
  • Pracoval si niekedy s [Visual Web Optimizer, Optimizely, Clicktale, CrazyEgg a pod.]?
  • Akú UX stratégiu / proces si zvolil pri projekte [názov projektu]?
  • Ako si využil gamifikačné elementy v biznis aplikáciách?
  • Koľko tvojich produktov je na trhu? (t.j. nasadených v prevádzke, v App Store, Play Store a pod.) 
Všimol som si, že na niektoré pozície je celkom komplikovaný postup: niekoľko výberových kôl a tak. Dokonca som vypracovával aj nejaké zadania, podobne, ako v Sygicu a to mi nesmierne imponovalo. Dostal som limit 3 dni. Zadanie bolo vytvoriť 3 varianty časti stránky pre A/B testing. Sranda veľká! (malá ukážka zo spracovania tohto zadania na obrázku nižšie)



Firmám tu akoby viac záležalo na skutočnej kvalite zamestnancov, ktorých idú prijať. A možno aj vyčleňujú viacej prostriedkov na zíksanie zamestnancov. A možno je to aj tým, že majú veľa na výber. To je zatiaľ všetko, čo mi ohľadom celého procesu zháňania práce prišlo na um. Je to výzva, čeliť tak nabitej konkurencií UX dizajnérov, zatiaľ čo na Slovensku je nás nedostatok. Tento týždeň ma čakajú ďalšie pohovory a networking, tak mi držte palce. Priebežne sem budem pridávať ďalšie poznámky. Aká je vaša skúsenosť so získavaním práce? Prípadne máte nejaké typy, ako na to?

Edit: Ako to dopadlo?

Opomenul som to, ako sa to robí kontrola referencií. Na pohovore som bol vyzvaný odpovedať na otázky:
  • Čo by na tvojej práci [predošlý zamestnávateľ] zmenil (v čase, keď si preňho pracoval)? V skratke: Čo ti veľmi dobre nešlo?
  • Ktorú vlastnosť, alebo schopnosť by tvoj [predošlý zamestnávateľ] považoval za výnimočnú a chcel aby si sa v nej ešte zveladil (v čase, keď si preňho pracoval)? V skratke: V čom si exceloval?
Tieto otázky sa ma pýtali pre každého zamestnávateľa, pre ktorého som pracoval a potom ich kontaktovali a pýtali sa na ich verziu odpovedí. Dôležité je poznamenať, že sa to týkalo predošlých pozícií a očakáva sa zlepšenie, prípadne to, aby sa ani jedna z týchto "vecí" neopakovala v odpovediach ako mojich, tak aj predošlých zamestnávateľov. A prečo to viem? Lebo som sa ich a môjho súčasného zamestnávateľa, samozrejme, drzo vypytoval, ako to prebiehalo. Hľadanie práce úspešne ukončené po 30 dňoch, 25 poslaných motivačných listoch a 6 interview!




0 komentárov :

Zverejnenie komentára