Affordance... aaand it's gone!



Pamätá si ešte niekto tento diel South Parku? Malý Stan si išiel vložiť do banky 100 dolárov od babičky a šikovnou prácou bankára bol vklad preč. Puf. Jednoducho preč. UX dizajnéri radi skĺznu k takýmto výkonom, kde sa ľahké používanie produktu prílišným zjednodušením stratí. Najjednoduchšou cestou je zabudnúť na jeden z pilierov UX tzv. affordances (Don Norman, 1988). V tomto článku sa pozriem na teóriu UX a na appky ako Peek Calendar, Clear, Taasky a Gmail na iPhone a na Windows 8. Všetky tieto produkty spája jediné - nedostatok "affordances".

Čo to je, ha?

Slovenčina nemá žiadnu alternatívu slova "affordance". Je to špecifický UX výraz a ani Thesaurus ho nepozná, preto ho nebudem prekladať. Affordance je daň, ktorú musíte zaplatiť za to, že dáte najavo, ako daný prvok funguje. Sú to také nenápadné stopy, naznačujúce, ako s danou vecou pracovať. Keď uvidím stoličku, viem, že na nej môžem sedieť. Sedenie na nej je jej primárny účel. Keď uvidím loptu, viem, že sa dá gúľať, alebo hádzať. Keď uvidím obrázok nižšie, viem, že...



Viem, že prvé tlačidlo lepšie "reže" u ľudí. Skôr prídu na to, ako má fungovať, ako v druhom prípade. Daň za to, že si uvedomím, ako to funguje. Nazývam to daňou kvôli tomu, lebo často je nutné obetovať cenný priestor, použiť text namiesto ikony, prípadne ohnúť celkovú estetiku produktu. Vždy existujú iné riešenia na tieto problémy: progresívna redukcia, správna informačná architektúra (informačný pach), skeuomorfický dizajn a pod.

Informačný pach

Takto Nielsenovci nazývajú vlastnosť ovládacích prvkov, ktorá identifikuje, čo nastane, ak s nimi budeme pracovať. Ľudia sú "infožravci" (viac na wiki) a rovnako, ako zvieratá vycítia, kde sa nachádza ich korisť a ako sa k nej dostať, používateľ by mal cítiť, kde sa nachádza informácia a ľahko zistiť, ako sa k nej dostať.



Funguje to priamou úmerou: čím vyšší informačný pach, tým lepšia použiteľnosť produktu. Jednoduché! V praxi to vyzerá takto: nenazvem tlačidlo, ktoré ma vracia na predošlú obrazovku názvom "< Späť", ale nazvem ho "< Späť na produkty", alebo jednoduchšie "< Produkty". Nenavrhnem "hamburger" ikonu, ale vypíšem "menu" a zabezpečím, aby to celé vyzeralo ako tlačidlo.

Najčastejšie chyby

K tým dochádza v čase, keď minimalizmus dominuje a priestor na ovládacie prvky v mobiloch neexistuje.
UX dizajnéri zabúdajú na to, že ich aplikáciu sa nikto nebude učiť.


A už vôbec nie, ak ich aplikácia je z kategórie užitočných, resp. "productivity". Nikto si nebude pamätať, ako sa jednotlivé úkony robia v špeciálnych rozhraniach. Vždy budú musieť tieto špeciálne ovládacie prvky a gestá skúšať, preto bude dochádzať k opakovaným chybám.

Podobné skryté ovládacie prvky majú aj aplikácie Taasky* a Clear - obe sú zo spomínanej kategórie "productivity" a zdá sa, že jedna sa poučila z chýb tej druhej, aspoň v tejto oblasti. Clear sa používa ťažko a v mojom zozname najhorších aplikácií sa drží v top 5. Tejto aplikácií chýba akákoľvek affordance a jednoducho si všetko musíte pamätať. Taasky to mal premyslené trochu lepšie, lebo všetky skryté funkcie ako ich poznáme z Clear sú v Taasky len pre pokročilých používateľov. Pre tých ostatných amatérov sú tu stále klasické ovládacie prvky (checkbox, hamburger menu, plus tlačidlo...).

* Disclaimer: Appku Taasky prevádzkujú chalani z Cleevio a kreslil ju môj kamarát Jakub Antalík.



Ďalšie aplikácie, ktoré v istých momentoch neberú ohľad na affordance sú Peek a Gmail. Peek sa, rovnako ako Clear, drží na vrchných priečkach v mojom nepopulárnom rebríčku. Kalendár je extrémne ťažké navrhnúť a realizovať správne, takže dávam pozitívne body za odvahu. Peek používa vlastné ovládacie prvky (nastavenie času a dátumu), dlhé stlačenie (longpress) pre vytvorenie nového záznamu a iné triky, ktoré nemajú nič spoločné s produktivitou, ale len s minimalizovaním dizajnu.
Peek calendar, akoby to jeden z názvu očakával,... mi neposkytne náhľad (peek) na kalendár.


Pri Gmaili, ktorý je pekne navrhnutý, narazíme na podobné problémy, kde sa pre jedno gesto dejú rôzne veci: pre swipe sa vyťahuje menu, posúva na predošlý a ďalší email a zároveň archivujú emaily. Archivácia emailov je pre mnohých deštruktívna úloha. Takáto úloha nemôže byť na skryté gesto, ťažko sa z nej spamätáva. Tento scenár sedí pre ľudí, ktorí udržiavajú svoju schránku prázdnu. Zaujímalo by ma, aké á Google k tomuto čísla, lebo si naivne myslím, že ich nebude veľa. Myslím, že bude viacej ľudí, ktorý túto akciu vyvolajú omylom, ako tých, ktorý ju vyvolajú so zámerom archivácie mailu (aj tých bude málo, lebo chýba affordance, ktorá by im to pripomínala).


Najčastejšie riešenia

Najčastejšie riešenia sú alibistické a často ich možno považovať za záplatu na zlý dizajn. Začnem tým evidentným: návod na začiatku (angl. walkthrough, start tutorial, príp. first run wizard, feature wizard).
Aplikácia Weathercube má 12-krokový návod, ako sa dozvedieť, aké bude dnes počasie. Ale je pekná.




Polar appka, autorom je Luke Wroblewski, využíva fintu, ktorá sa volá po anglicky "in time learning" - učenie sa v správny čas. To je dobrý spôsob, ako poukázať na skryté funkcie. Ak by však mal dostatočnú affordance na ovládací prvok, nemusel by to vysvetľovať vôbec.

Facebook Paper, správne rieši problém, dokonca ukážkovo dvoma spôsobmi: indikátorom počtu strán (tie krúžky pod obrázkom) a princípom kontinuity, ktorý efektívne využíva Windows 8: objekt, ktorý je čiastočne vidno naznačí, ktorým smerom máme pokračovať pre jeho plné odkrytie. Paper appka má takto naznačené príbehy v spodnom rade, preto viem, že pokračujú aj na pravo aj na ľavo.



Ďalším riešením je absencia inej cesty. Jednoducho - používateľ nemá čo iné urobiť na danom mieste, lebo neexistujú žiadne ovládacie prvky, s ktorými môže pracovať. Toto riešenie so sebou nesie dva problémy:
  1. používateľ sa zasekne a chvíľu hľadá spôsob, ako pokračovať ďalej
  2. na Android telefónoch vždy existuje hardvérové tlačidlo "späť", ktoré používatelia štandardne v takýchto situáciách stlačia (je o naozaj hrozné tlačidlo v porovnaní s jediným hardvérovým tlačidlom na prednej strane pri iPhone)

Windows 8, iOs, Android a affordance

V Sygicu sme mali vždy odpor, voči ovládacím prvkom vyžadujúcim nejaký komplexnejší pohyb nad mapou. Niekedy sa to nepodarilo (Family GPS Tracker a tzv. dialer), ale snažili sme sa vždy eliminovať takéto interakcie najmä kvôli chybovosti pri používaní (používateľ hýbe mapou namiesto ovládacieho prvku). Velikáni technologickej džungle sa podobných praktík nestránia. Windows 8 v pohodičke poschováva ovládacie prvky kade-tade za okraje obrazoviek - ale je primárne určený na zariadenia s väčším rozlíšením, takže až taký problém v tom nevidím. Horšie je na tom Android a iOS, ktorý takto schovali Google Now a Control center. Na malom zariadení je takéto ovládanie problematické a z vlastnej skúsenosti viem, ako často som tieto super služby vyvolal omylom.


Toto úplne blokuje inováciu!

Takto reagujú na podobné vyhlásenia všetci, s ktorými som sa na túto tému niekedy bavil. A v skutočnosti je to pravda. Affordance je často dôvod, ktorý blokuje vznik pekných čistých rozhraní. Napokon - affordance je najlepšia pri skeumorfických dizajnoch. Treba si zvoliť správnu strednú cestu. Extrémy ako Clear a Peek nefungujú efektívne a ešte nejakú dobu to tak bude. Cesta skrytých funkcií, giest, tlačidiel, ktoré nevyzerajú ako tlačidlá, ovládacích prvkov, ktoré neviem, ako sa ovládajú je tiež schodná, pokiaľ ide o pokročilú funkciu, ktorá sa dá vyvolať aj iným, viac interpretovaným, spôsobom.


0 komentárov :

Zverejnenie komentára