2013



Po riadnom silvestrovskom žúre je najlepšie napísať príspevok zhŕňajúci to, čo sa dialo minulý rok a čo sa bude diať tento rok. Lebo je to tak dobré. Minulý rok bol super akčný.


Práca v Sygicu, full-time

Začiatkom 2013 sme v Sygicu navrhovali nový produkt, ako inak, navigáciu. Zámer perfektný, realizácia sa skomplikovala. Vyšiel iOS7 a vizuál verzie pre Apple zariadenia musel byť úplne prekopaný. Naučil som sa najviac vecí, ktoré som vedel obsiahnuť za tak krátky čas - najmä vďaka mojim výnimočným kolegom (chválim vás chlapci, ale nezvykajte si). Konečne som sa dostal do konfrontačnej polohy pri debatách s ostatnými a moje čisto teoretické vedomosti mi boli úplne nanič. Najlepšia škola UX je skrátka to UX robiť. A ak máte k dispozícií ľudí s oveľa vyššími skúsenosťami, treba sa ich chytiť ako kliešť.
Do Sygicu som nastúpil s tým, že chcem riešiť len UX a nič iné. Tento cieľ sa mi skoro úplne splnil.

Práca v Hype, freelance

Hype je moja "one-man show" rozbiehajúca sa firmička, na ktorej pracujem kedykoľvek nie som v Sygicu. V roku 2012 som mal tendenciu riešiť čokoľvek webovo / graficky orientované, ak mi za to zaplatili.
Tento rok to bolo už inak a klientov som si vyberal.
Vyberal som si klientov, ktorých produkty som sám využíval a videl som kopec možností na zlepšenie. Alebo ma zaujali projektom. Alebo ma zaujali samotní ľudia participujúci na týchto projektoch. Väčšinu projektov som zastrešoval aj po grafickej stránke. To sa mi nepáči a v budúcnosti sa budem snažiť grafiku úplne vylúčiť. Rovnako ako som zmenil svoju "fulltime" prácu z vizuálneho dizajnéra na čisté UX, tak chcem zmeniť aj svoju "freelance" prácu z webdizajnu na čistý UX dizajn. UX dizajn sa mi celkovo zle predávalo ako samotnú veličinu a faktom zostáva, že na Slovensku to ešte tak aj dlho bude. Je veľmi málo digitálnych produktov, ktoré by vedeli plnohodnotne zastrešiť ďalšiu rolu, ďalšiu osobnosť pri procese tvorby produktu.
Firmy hľadajúce niekoho, kto im pomôže so vzhľadom ich digitálnych produktov niekedy natrafia na UX. Ale primárne chcú riešiť vzhľad a to ostatné je len akýsi bonus.

Presvedčil som sa však, že počas práce začali sami klienti vnímať veci inak. Uvažovali úplne ináč nad vecami, ktoré sa im predtým zdali úplne zbytočné, alebo jednoducho boli pre nich neviditeľné. A postupne si aj začali uvedomovať, že vzhľad je pri digitálnych produktoch len druhotný. Na prvom mieste je obsah a s ním spojená produktivita. Toto sa opakovalo na každom projekte.

Vzdelávanie

Snažil som sa veľa čítať. Prečítal som približne 10 UX kníh. V mojom zozname literatúry stále dominuje Don Norman a jeho knihy o dizajne bežných produktov. Okrem toho som navštívil 7 eventov týkajúcich sa UX, medzi ktoré patrí aj týždenný zájazd na Usability Week v Berlíne s Nielsen Norman Group, ale aj inšpirujúce barcampy v Prahe a vo Viedni a naše SUX fóra v Bratislave. Na coursera.org som spravil dva kurzy: "Gamification" a "Beginner's guide to irrational behavior" na základnej úrovni. UX vzdelávaniu som tento rok veľa nedal, budúci rok budem viac aktívny a pôjdem skôr na workshopy, ako na barcampy, alebo všeobecné konferencie. Chcel by som sa viacej venovať informačnej architektúre a lean UX.


Hobby

Blogovať! Viacej blogovať. Kratšie príspevky, ale viac do počtu. Témy by mali byť všeobecnejšie a zaujímavejšie pre širšiu verejnosť. Zo všetkých 33 tisíc prezretí (1700 unikátnych návštevníkov) za posledný rok bolo najviac, 1500, na príspevok o temných paktikách v UX. Je to zaujímavá téma, takým by som sa mal venovať viac. Najmenej čítané príspevky boli tie špecifické, príliš zasahujúce do UX teórie.
Príspevok o UX zdrojoch má presne 666 prezretí.

Dokopy 33 príspevkov (vrátane tohto) vychádzali približne raz za 2 týždne. Príprava jedného príspevku zabrala priemerne 2 hodiny 52 minút, dokopy 95 hodín. Celkovo mám rozpísaných 19 príspevkov. A minimálne jeden seriál (o microinterakciách). Blog vyžaduje šialene veľa času, a preto témy často volím tak, aby mi slúžili ako podklad pre moju prácu. To je aj dôvod, prečo občas dám takú viac špecifickú tému - skrátka si to študujem sám pre prácu.

2014

Tak toto bude ešte vtipnejší rok, ako ten predošlý. Chystám sa na dlhšiu dobu vycestovať a táto zmena takmer určite zastaví všetky moje aktivity v Sygicu, zrejme podobne aj v Hype (aspoň na najbližšie obdobie). Viac o tom napíšem, keď to bude aktuálne. Už sa teším na prichádzajúce zmeny a nové UX výzvy (to znie ako reklama na nejaký energy-drink, iba oveľa nudnejšie). Šťastný nový rok vospolok!




0 komentárov :

Zverejnenie komentára