Microinterakcie, časť prvá: Microcopy



Navrhli sme drag 'n drop. To sa stalo pred týždňom, či dvoma v práci. Človek by povedal, že za tak jednoduchým používateľským vzorom (pattern) netreba hľadať vedu. No aj napriek tomu sa mi to podarilo a dokonale som zmiatol celý tím programátorov a aj produktového manažéra samotného. Správanie malo byť jednoduché: ak dlhšie podržím prst na nejakom prvku, viem tento prvok preniesť inam. V rovnakom čase sa však spúšťa aj režim, pri ktorom môžem mazať tieto prvky. Dve veci naraz: premiestňovanie a mazanie. Tá chyba, kvôli ktorej nastal zmätok nebola spôsobená nejakou nesprávnou interpretáciou, bola spôsobená nedodržaním pravidla microinterakcie, že má slúžiť len jednému účelu. Toto je prvý diel seriálu zameraný na microcopy.

Microinterakcie


Microinterakcie sú malé detaily vyrobené pre potešenie. Sú to tie detaily, ktoré vyčarujú úsmev na tvári, pri ktorých si v duchu poviem: „Pekne!“,  „Vau!“,  „Paráda!“ atď. A ak si nič nepoviem, vždy som rád, že tam sú. Sú to používateľské scenáre, určené pre jednu jedinú vec, ktorú robia naozaj dobre.

PaľkoMirko boli v septembri na konferencií Mind the product 2013. V rámci jednej prezentácie spomenuli milý detail, ktorý povýšil komunikáciu so zákazníkmi na úplne iný level. Išlo o spoločnosť vyrábajúcu ovocné šťavy. Na svojom blogu usporiadali súťaž o nápad na najlepšiu vetičku na dno fľaše. Tu sú niektoré príklady:
Stop looking at my bottom
Trapped in the bottle factory, send help

...a prípad, keď sa to naozaj stane.



Takýto detail je microinterakcia. Už len ten moment, ak niečo podobné objavíte bez pomoci ostatných (pri ovocných šťavách sa dosť veľa ľudí pozerá na spodok fľaše pre usadeniny). A ešte lepší pocit, keď niekto pochváli takú mnou vymyslenú maličkosť. Microinterakcie sú skrátka win-win!

Microcopy




Neoddeliteľnou súčasťou microinterakcií je microcopy. Je to málo textu na malom nenápadnom mieste, ktorý je extrémne dobre zasadený do procesu, alebo do činnosti, ktorú používateľ práve robí. Dobrý príklad na microcopy je, keď vykonávam testy s používateľmi a tí sa v prípade nejasností (alebo v krajnom zúfalstve) pýtajú:  „Hm, majú otvorené len v stredu, štvrtok a sobotu... čo je vlastne za deň?“ a ja mám nutkanie odpovedať:
Dnes je streda.
Moja odpoveď je microcopy. Podobných otázok môžu mať ľudia kopec a je nutné zvážiť, kedy je vhodné odpovedať. Ale ak sa to stane, treba mať na mysli....
  • ide o dialóg s človekom
  • jeho čas je vzácny (byť jednoznačný, stručný a k veci je nutnosť, 8 slov max. a ľahký jazyk* )
  • je to často dobrý priestor na komunikáciu značky (to nechávam na profíkov - copywriteri, marketéri)
* 8 slov a ľahký jazyk je trochu odvážne stanovisko. Je za tým veda a čitateľnosť angličtiny sa dá ľahko skontrolovať vo Worde

Miesta, kde sa microcopy zväčša používa:
  • prázdne stavy (blank state) - prázdny košík, prázdny zoznam kontaktov...
  • formuláre - vysvetlenia polí, tlačidiel, nastavení...
  • defenzívny dizajn - chybové hlásenia, upozornenia, 404 stránky...
  • spätná väzba - modálne okná, loading obrazovky...
  • uvítacie obrazovky - tutoriály pri štarte aplikácií, prvé spustenie aplikácie...
Pre koho je určené a podľa toho štýl (tone of voice):
  • platiaci, neplatiaci zákazníci
  • noví, vracajúci sa zákazníci
  • technicki zdatní, admini...

Dobrý "tone of voice" pre microcopy je použitý v prázdnom košíku na stránke Threadless.com.



Hlavne opatrne!

Všetko to znie jednoducho. Dokonca to aj jednoduché je. Problém je, že sa microcopy ťažko meria a obzvlášť ťažko, keď nefunguje. Nesprávne použitia microcopy potom vyvolávajú ďalšie otázky, zväčšujú kognitívne predsudky (pekný zoznam na wikipédií) a celkovo znižujú kredibilitu služby.

Na inšpiráciu

Inšpirovať sa dá najlepšie dvomi spôsobmi: na spomínanom používateľskom testovaní, alebo u technickej podpory. Títo chlapíci (a dievky) majú perfektný prehľad a vedia, ako zákazníci veci nazývajú, čo sa pýtajú a o čo sa zaujímajú.

Optimizely.com má v rámci ponúkaných balíkov aj takýto benefit:


Amsterdam museum napíše podľa času (v čase písania príspevku - noc), kedy je najbližšie otvorené:



37 signals ma nenápadne pozdraví:



Výhody sú jasné. Microcopy čistí vytýčenú trasu pri používaní, robí používateľov šťastnými a dodáva im pocit, že sa o nich niekto stará (čo má a následok zvýšenie lojálnosti). Nesprávne použitie však môže viesť ku katastrofe. Preto, ak je to možné, vždy je dobré mať po ruke copywritera a nebáť sa ho použiť.

V ďalšom dieli uvidíte...

Prečo riešiť mikrointerakcie, ako ich navrhovať, aké sú pravidlá, pre koho sú určené a zopár príkladov, ktoré som navrhol ja a ktoré by som rád navrhol ja, ale už to spravil niekto iný.

Pokračovanie seriálu nájdete pod názvom "Microinterakcie, časť druhá: Tvorba".


0 komentárov :

Zverejnenie komentára