Bulšit, čo hovoríme



Inšpirovaný videami "Shit, people say" (hovadiny, čo ľudia hovoria) píšem o tom, čo dizajnéri bežne hovoria. A aby toho nebolo málo, pridám aj to, ako to vnímajú adresáti týchto poznámok. Ak niekto komunikuje s dizajnérmi, týmto overeným vyhláseniam sa skrátka nevyhne. Nech sa snaží, ako chce. Bulšit, čo hovoríme je každodennou súčasťou našej práce...

Pre lepšiu predstavu, tuto je jedno z mnohých videí o tomto meme:


Dizajnér hovorí klientovi

Lebo dôležité je, aby boli obe strany spokojné. (pre level 9000 odporúčam čítať si to hlasom Jony-ho Ive-a)


To nie je len text, to je logo!

Dizajnér: Je tento človek absolútny ignorant!?
Klient: Za toto platím? To si stlčiem sám vo Worde!

Zajtra to dorobím.

Dizajnér: Nestihnem to ani zajtra, sorry.
Klient: Zajtra začína o 0:00.

To nie je font, to je typeface!

Dizajnér: Viem aj všelijaké iné cudzie slová, ktoré zo mňa robia dizajnéra.
Klient: (ticho)

Viac whitespace-u.

Dizajnér: Je to tu dosť prepchaté.
Klient: Čoho? Aj mne sa to zdá moc farebné.

Troška vzdušnosti, aby to mohlo lepšie dýchať.

Dizajnér: Viac whitespace-u.
Klient: Áno, áno, to mi tam chýba. Aj keď neviem celkom presne určiť, o čo ide.

Zlý kerning!

Dizajnér: Škaredý font, ale nechcem ti to povedať do očí.
Klient: Koľko ma bude stáť oprava toho kerninga?

Škaredá typografia.

Dizajnér: Nepoužil si Helveticu, Proxima Novu, Garamond, Futuru ani Open Sans.
Klient: Napíšem textárke nech to zmení.

Hádžem to do gridu.

Dizajnér: Štvorčeky a krúžky budú odteraz spolu lícovať.
Klient: To je dobré, že to testuje na iných zariadeniach.

Je to málo flat. (Je to málo úprimné.)

Dizajnér: Počul si správne: Je to príliš skeuomorfické.
Klient: Najskôr logo z Wordu, teraz zase stránka zo Skicára...

Fokusol som sa na identitu.

Dizajnér: Páči sa mi farba z loga, tak som ju sem dal.
Klient: To je správne. Tak to písal aj Steve Jobs.

Vizuál.

Dizajnér: Vnímam to ako celok, síce komplexný vo svojom spracovaní, ale aj napriek tomu jednoducho krásny a sofistikovane detailný v každom bode.
Klient: Skicár.

Chcel som do toho vniesť trochu dynamiky.

Dizajnér: Neviem odôvodniť, prečo som to sem dal.
Klient: Áno dynamika. Steve Jobs to tiež spomínal. Tento dizajnér mi zarobí milióny.

Toto nie je finálny návrh.

Dizajnér: Nechcem to už vôbec meniť. Nejako to skúsim ututlať.
Klient: Nabudúce, nech to tam je.


Dizajnér hovorí inému dizajnérovi:

Ako dôkaz, že nevieme komunikovať poriadne ani medzi sebou.
To je pekné, fakt.

Dizajnér: Ja by som to spravil lepšie.
Iný dizajnér: Závidíš, ha?

To je pekné, ale...

Dizajnér: Naozaj škaredé.
Iný dizajnér: Sa mu asi nepáči tento detailík tuto... Ah, perfekcionisti, čo už s vami.

Vycentroval by som to o jeden pixel.

Dizajnér: Je to celé krivé, v živote by som takú chybu nespravil. Prerob to.
Iný dizajnér: Len jeden pixel, to si nikto nevšimne okrem tohto psychopata za mnou.
Oldskúl.

Dizajnér: Škaredé.
Iný dizajnér: Funkčné.
Menej textúr by som tam dal.

Dizajnér: Viac flat.
Iný dizajnér: Túto textúru z javora vymením za korok.


UX dizajnér všetkým okolo seba

UX dizajnér je najhorší druh, čo sa týka vyjadrovania sa. Nedokážeme sami s presnosťou povedať, čo vlastne robíme a už vonkoncom nevieme povedať, ako a prečo to robíme.
Technický žargón

Dizajnér: Nerozumiem, čo znamená toto slovo.
Klient: Nerozumiem, čo znamená technický žargón.
Heuristická evalvácia

Dizajnér: Nájdem tam za každú cenu milión chýb a budem čakať, kým mi zaplatíš, aby som ich opravil. Ja čakám. Naozaj. Haló?!
Klient: (ticho)
Kognitívne predsudky pri rozhodovaní.

Dizajnér: Jednoducho - predsudková heuristika.*
Klient: (ticho)
* Príklad: platba cez internet je nebezpečná, pôjdem radšej do banky.
Vysoká kognitívna záťaž.

Dizajnér: Je treba uľahčiť rozhodovanie buď redukciou možností, alebo múdrym predpokladaním štandardnej odpovede.*
Klient: Tento chalan je šaman.
* Príklad: tlačidlo odoslať bude výraznejšie ako zrušiť.
Mentálny model tu vôbec nesedí.

Dizajnér: Konceptuálny model sa nezhoduje s tým mentálnym.*
Klient: (kýve hlavou hore a dole) Nechápem.
* Príklad: keď neviem z toho, ako vec vyzerá posúdiť, ako naozaj funguje.
Gamifikačné prvky

Dizajnér: Progressbar. Badges.*
Klient: Žiadne také. Má to byť seriózna aplikácia!
* Príklad: 80% profilu vyplneného. Už len 20% a získaš odznak.
Ja, ako bežný používateľ... (90% ľudí na to určite neklikne.)

Dizajnér: Ja sám.*
Klient: Hej, to je dobre, chceme to spraviť najmä pre bežných používateľov. A pre tých platiacich tiež najmä.
* za toto by si UX dizajnér zaslúžil toto (YouTube)
Customer journey.

Dizajnér: User flow. Používateľský scenár.
Klient:


Ak sa stretávate ešte s inými typickými slovnými zvratmi, podeľte sa o ne v komentároch.


0 komentárov :

Zverejnenie komentára