Správa z Usability Week Berlin 2013



Už dlhšiu dobu som sa chystal na nejakú lepšiu konferenciu o UX. Je veľa inšpiratívnych UX konferencií, ale nie veľa takých, kde vám niekto skutočne odovzdá svoje know-how. Ani mi na um nezišlo, že mi práve takúto možnosť sprístupní Sygic. Pre tých, čo zvažujú možnosť účasti na nejakej kvalitnejšej konferencií (podobnej ako Usability Week 2013 v Berlíne) som napísal túto krátku správu...

Táto konferencia je dosť drahý "špás". Cena jedného dňa konferencie sa pohybuje okolo 500€. Takže som mal vysoké, naozaj, až prehnane vysoké očakávania. Do Berlína som prišiel v deň konferencie. Konala sa v jednom z luxusnejších hotelov, takže som ho rýchlo našiel. Pri vstupe do priestorov NNg (Nielsen Norman group) som dostal do ruky USB kľúč s prezentáciou v PDF. To mi umožnilo robiť si poznámky priamo do súboru a nemusel som sa tým zdržiavať neskôr.



Okrem USB som dostal do ruky aj program s podrobnosťami. Všetko bolo skvele načasované a musím povedať, že aj dodržané na minútu presne. Každý deň sme mali prestávky v presne stanovený čas, počas ktorého nám boli servírované rôzne maškrty. To bol zrejme aj čas určený na socializáciu s ostatnými účastníkmi. Snažil som sa tam zoznámiť aspoň s ľuďmi, ktorí boli na rovnakom kurze ako ja. Takže som postretával UX ľudí z OECD, z eBay, z TUI.de, z Google, z EURID.eu a kopec ďalších, ktorým som si nezapamätal názov. Musím povedať, že ľudí zo startup prostredia tam bolo minimum. Ak vôbec nejaký. Všeobecne sa povaha debát vliekla v tóne psychologickej poradne, kde sme sa navzájom všetci ľutovali. Príliš veľa ľudí s príliš rovnakými problémami a príliš podobnými záujmami. Mne sa to páčilo, rýchlo som dokázal naskočiť na vlnu prečo sa niektoré veci (ne-) dajú realizovať, alebo ako funguje design-by-committee.

Mimo iné som si robil taký prieskum, ako fungujú veľké firmy s UX v agile prostredí. Výsledkom je, že nefungujú: UX a celkovo kreatívu vyčleňujú z celej mašinérie agile.



Ale späť k téme: Postrehol som, že kurzy boli zvyčajne rozdelené do 2 častí: všeobecný "obkec" pred obedom a následne špecifické poznatky po obede. Formát prezentácií fungoval tak, že najskôr nám bol vysvetlený problém (napríklad banner-blindness - úplné ignorovanie obsahu, ktorý sa podobá na reklamu), potom ukázaný dôkaz z testu použiteľnosti (používateľ opustil košík, lebo si myslel, že sa zvýšila cena produktu, pri tom išlo len o reklamu). Po niekoľkých takýchto ukážkach nám predviedli, ako sa realizuje analýza týchto problémov. Napokon sme robili cvičenie, kde sme sami analyzovali veci. Rozdali nám papiere a fixky a buď sme kreslili, alebo sme sa o tom rozprávali. Alebo jednoducho sme mali premýšľať a rozprávať sa o tom navzájom.

Témy prednášok boli často pre úplných začiatočníkov. Veľa účastníkov aj bolo na takejto úrovni. Množstvo nemalo s UX ani nič spoločné, len sa zaujímali o túto tému, tak sa prihlásili na konferenciu. Preto som si témy vyberal veľmi poozorne - vybral som si také, o ktorých "nemám ani páru". Stratégia obsahu bola mojou prvou voľbou. Táto prezentácia bola veľmi všeobecná a zistil som, že trochu tejto tétme rozumiem a časť informácií nebola pre mňa žiadnou novinkou. Niektoré postupy však boli overené praxou. A tú ja v oblasti stratégie obsahu nemám.



Druhá prednáška bola o presvedčivom dizajne. Prednášajúca bola známa informačná architektka Jen Cardello. Prezentácia bola na úrovni a opäť som zo všeobecnej časti poznal väčšinu používateľských vzorov. Prezentácia bola orientovaná podobne ako články na internete "5 spôsobov, ktoré zvýšia konverziu". Rozdiel bol, že ich bolo asi 50 a ku každému bol aj náležitý dôkaz z testov použiteľnosti. Druhá časť bola opäť o postupoch, konkrétne o riešení, ktoré NNg analytici radili svojim klientom.

Posledné dva dni som mal o informačnej architektúre. Tá prednáška, ktorú viedla Jen bola opäť ohromne nabitá informáciami a takmer som nestíhal držať krok. Je neuveriteľné, koľko vecí robím automaticky bez rozmyslu a iba tak, lebo som ich niekde videl. Jen v tejto prednáške presne klasifikovala, na základe čoho sa volia dané používateľské vzory, ako postupovať pri voľbe informačnej architektúry a ako správne voliť popisky v používateľských rozhraniach. Veľkú časť druhého dňa informačnej architektúry sme robili cvičenia na stránke Stanford-skej univerzity (ktorá to má naozaj zle poriešené).

Som rád, že som mal možnosť zúčastniť sa takéhoto podujatia (a aj touto cestou ďakujem Sygicu!). Už len kvôli prehľadu v oblasti a spoznaniu ľudí, zaoberajúcich sa podobnými problémami, ako ja. Naučil som sa veľa nového a budem mať čo robiť, aby som to všetko spracoval. Všeobecné ponaučenie z tejto konferencie je však to, že na všetko treba mať dôkaz (kvalitatívny / merateľný), inak to nikto nepovažuje za dobrý dizajn. Aspoň vo svete.


0 komentárov :

Zverejnenie komentára