4 UX trendy overené testovaním (1. apríl)



Medzi bežné činnosti osoby, ktorá rozumie aspoň základom používania počítača, patrí napríklad úprava bakalárskej práce všetkým, ktorí vedia, že to viem. Nejde o žiadnu novú módu, Word je masívny program a využíva naozaj zložité nástroje a nie každý ho hneď pochopí. Aká je teda odmena, keď sa naučíte používať Word? Pýtal som sa to aj v rámci interview pri používateľskom testovaní a nepriamo som získal informácie o štyroch najväčších trendoch v digitálnom dizajne.



Tento proces sa volá kontinuálna gradácia komplexnosti (CGC, continual growing complexity) a využíva sa v rôznych veciach a procesoch života. Word dávkuje rastúcu komplexnosť kvôli tomu, aby mal človek na záver dobrý pocit. Ak sa ho naučíte v plnej sile, do životopisu si môžete zaznačiť Word na úrovni "guru". Pri testovaní som sa zahmlenými otázkami dopracoval k potvrdeniu tejto teórie, takto vraví Františka z Levárov: "Trvalo mi to dlho, tento Word, ale nakoniec to stálo za to. Viem dobre zarovnávať a naučila som sa kopec cudzích slov, ako napríklad: štýlovanie textu. Som naozaj dobrá v štýlovaní. Cítim sa skvelo, posledné dni radosti z vedomostí plne nahradili predošlé týždne tvrdej práce a učenia sa Wordu." Mnohé posmešky dizajnérskej komunity na ergonómiu Windowsu 8 sú podľa môjho testu neoprávnené. Microsoft vie, čo robí.



Sociálna offline kolaborácia (offline social layer and collaboration platform) sa objavuje v dizajne minimálne tak často, ako spojka "či" na konci vety v slovenčine. Preto sa do informačných systémov dostáva množstvo sociálnych tlačidiel, či? Jakub z Vinosad mi to vysvetlil po testovaní: "V úlohe, kde som mal kúpiť práčku ma potešilo, že pri nákupe som videl, že mám veľa kamarátov, ktorým sa mnou vybraná práčka tiež páčila. Rád chodím na posedenia do odbytísk rýchlej konzumácie a túto tému tam určite ďalej rozvinieme." Jozef vyzeral byť naozaj šťastný a navyše svoju úlohu dokonale splnil. Offline kolaborácia je oveľa dôležitejšia ako tá online, veď skutočných kamarátov nenahradí nič, iba tí digitálni. Najlepšie ako dosiahnuť harmóniu je skombinovať oba svety.



Gamifikačná bariéra (gamification barrier) je trendom číslo tri. Tejto téme sa intenzívne venujem posledné obdobie a preto som mal niekoľko možností si ich overiť v praxi. Gamifikácia je prínos herných prvkov v produktoch. Gamifikačná bariéra je o prekonávaní samého seba tým, že postavím primerané bariéry. Tento proces som testoval pri nákupnom košíku, kde som spríjemnil nákup malou hrou. Milan a Marián sa prakticky vo svojej výpovedi zhodli: "Po stlačení tlačidla [Potvrdiť a objednať] som myslel, že scenár je typický pre všetky eshopy. Ale tento ma príjemne prekvapil." - pokračuje Milan - "v emaili mi prišlo, že pre dokončenie nákupu musím ešte prekonať osem levelov v hre, každým levelom sa skracuje doba dodania nákupu." Marián v siedmom leveli neuspel a tak svoj nákup videl až po 2 týždňoch (pôvodne bola doba doručenia 1 týždeň), ale neľutoval ani jednu hodinu, ktorú strávil hraním: "Je to pecka, len ma mrzí, že som na začiatku hrania neinvestoval viacej bodov zručnosti do inteligencie. Môjmu mágovi sa to neskôr vypomstilo." Gamifikácia je jednoduhý spôsob, ako zvýšiť mieru záujmu (engagement) zákazníkov elektronických obchodov.



KISS (keep it stupid simple) je veľmi dobre známy UX dizajnérom - všetko zjednodušovať až na najjednoduchšie možné riešenie. Ale princíp tzv. Verejne riadený KISS model (public driven KISS model) je novinka a používatelia ho vítajú takmer euforicky: "Vôbec som nevedela, že táto aplikácia je natoľko ľahká. Ale tieto texty tu a tu ma presvedčili", povedala Anežka po sladkej terapií verejne riadeného KISS modelu. Ide o princíp, kde verejne naznačím to, ako jednoduchá aplikácia je... nadpismi, že je jednoduchá.

Tieto trendy zaručene fungujú a osobne sa ich snažím zakomponovať do každého dizajnu, na  ktorom pracujem. Odborníci majú rôzne predstavy o tom, čo je správne, ale ja dôverujem len testom na ľuďoch.



Poznámka: Pravdou je, že nič nie je pravdou. Kontinuálna komplexita je zlý postup, fungovať by to malo vo viacstupňových procesoch presne naopak (podľa typu produktu). Sociálna offline kolaborácia je len hlúpy názov pre verbálnu komunikáciu a ilustruje, ako sa sociálne služby niekedy zavádzajú bez kontextu. Gamifikačná bariéra je blud, gamifikácia má byť nástrojom pre zvýšenie miery záujmu, nie pre oddialenie splnenia úlohy. A napokon KISS model má byť citeľný: napísať, že je niečo jednoduché nemusí byť zrovna tým správnym postupom, ale veľa produktov je takto propagovaných. Prvý apríl.


0 komentárov :

Zverejnenie komentára