SUX fórum a Rusko



S menším oneskorením, ale... konečne som sa dostal k blogu. Po dovolenke ma čakalo stretnutie UX nadšencov na Slovensku zorganizované Maťou Ličkovou asi týždeň dozadu. Prekvapivo bolo zúčastnených asi milión ľudí. Vôbec sme sa tam nepomestili. A ešte prekvapiveší bol počet UX dizajnérov. Celkovo bolo o obsah postarané dobre: Tomáš Ulej z martinus.sk, Michal Blažej z Lighting Beetle a Tibor Lovas z Breakout Commerce rozprávali o tom, ako postupujú pri práci. Tento článok je nielen o SUX fóre, ale aj o mojom vlastnom "ruskom" UX kréde, takže budem v tomto príbehu vystupovať trochu namyslene. Som taký aj naživo.

V miestnosti typu akvárium som trpezlivo hltal postupy Tomáša, založené na čistej skúsenosti inšpirovanej Steve Krugom. Jeho postup je: snažiť sa overovať všetko krátkymi testami použiteľnosti. Tie musia byť do 30 minút, ľahko spracovateľné, dávajúce jasné odpovede na jeho otázky a nemusia byť ani nákladné. Tomáš vystupoval celý čas super-skromne (skoro ako MJ) a zdá sa, že cestou návrhu skúseností vo webovom svete sa presekáva na základe vlastných zistení. To je dobrá a zrejme aj krutá cesta. Podľa jeho slov musí často čeliť nepríjemným zisteniam o svojich vlastných návrhoch.



Prezentovali aj chalani z Lighting Beetle (Michal a Ondrej) o ich postupe pri návrhu komplexného softvéru pre účtovníkov. Prvý krát zosadli z webovej platformy a pustili sa do desktopovej aplikácie. Sledovali "real-life-hacks" používateľov v ich prirodzenom pracovnom prostredí. A to je dobre. Zistiť kontext pre návrh zlepšovákov, zefektívnení, zjednodušení a navyše aj identifikovať esenciálne potreby používateľov je win-win. Táto prezentácia má pokračovať na ďalšom stretnutí v apríli, takže sa teším na výsledky.

Idea SUX fóra je, aby sa UX dizajnéri, ale aj príbuzní skamarátili a v dobrom duchu zdieľali svoje skúsenosti. Rovnako nám svoju skúsenosť s návrhom použiteľnosti prezentoval aj Tibor. Inšpekcia použiteľnosti je praktika zbierania nápadov, návrhov zlepšení a iných rád od ostatných dizajnérov pred tým,  ako k samotnému finálnemu návrhu UX dôjde. Musím sa priznať, nepochopil som to na prvú šupu, tak som sa trochu Tibora popýtal. Konkrétne som protestoval, lebo som vizuálne hodnotenie považoval za zlomok toho, o čom UX je (komplexná vec je to). Prácnosť prezentovaného spôsobu sa mi zdala neefektívna pre rolu dirigenta skúseností. "Stal som sa čiernou ovcou slovenskej UX scény" som si po svojom proteste v duchu pomyslel.



Maťa ma láka, nech niečo porozprávam na SUX fóre aj ja. Necítim sa byť expert natoľko, aby som mohol prednášať bez strachu pred ostatnými. Ale na blogu je to inak... this is my hood (od 20. sekundy).

Mám svoje krédo. Je (skoro celé) v angličtine, lebo sa mi to hodí a dobre si ho pamätám. Toto krédo som nevymyslel ja, ale som si ho pozmenil z architektonického pravidla, ktoré ma naučil pán profesor Vranka pred ôsmimi rokmi: "Pri kresbe myslite, milí študenti, na 4 veci: kompozícia, perspektíva, proporcie a na to, aby to všetko bolo aj pekné. KPPP!" Správne namiešanie týchto ingrediencií mi prinieslo vždy aspoň známku C. Trochu som si to modifikoval na svoje pôsobenie v digitálnom svete: CCCP. V predošlom texte nájdete tučným podfarbeným písmom vysvetlené prvé tri písmenká tejto skratky.



  • Content, v preklade obsah je to, prečo danú vec robíme, či funguje správne, prečo si čítame články, prečo si kupujeme veci a prečo sme motivovaní zmeniť svoje správanie. "Obsah je kráľ" (Bill Gates). Jogurt môže mať pekný obal, ale pokiaľ nie je chutný, ľudia ho nebudú nakupovať. Iba, keby bol lacný. To nebol zrovna dobrý príklad.
  • Complexity, v  preklade komplexnosť. Presne také je UX dizajnovanie. Profesor Vranka nehovorieval len jednu múdrosť, hovorieval dve: "Kresba musí byť, milý študenti, v každom bode rovnako rozpracovaná.". Prenesene je to holistický pohľad na veci. Nie je to zameranie sa na detaily, ale na riešenie ako celok. Celok, ktorý je v každom bode rovnako rozpracovaný. Jedlo na tanieri musí dobre vyzerať, dobre chutiť. Príbor musí byť čistý, tanier tiež. Čašník milý, rýchly a šikovný. Potom ocením dobrú reštauráciu. Možno aj zaplatím. Jedna vec však nebude v poriadku a už mám pochybnosti.
  • Context - kontext. Asi najskloňovanejšie slovo na UX scéne po heuristickej evalvácií (to nie je názov choroby, aj keď mnohí dizajnéri to berú ako nutné zlo). Znamená, že vnímam čas, priestor a všetky podmienky, za ktorých sa má daná akcia odohrávať. Kontext znamená vidieť ľudí v ich prirodzenom prostredí, s kultúrnymi  limitmi, pozerať sa na vecí za rovnakých podmienok, riešiť rovnaké problémy, pomenovávať ich rovnakými názvami a zažiť rovnaké situácie s rovnakými výsledkami. Dobrým príkladom je česká "neviditeľná výstava". Prežiť krátky čas spoľahnúc sa len na niektoré zmysly... musí to byť mimoriadne silný zážitok.

A napokon to všetko musí byť pekné. To znamená marketing, lákavá grafika, premyslené detaily, vzrušujúce interakcie, radosť z estetiky a luxusný perfekcionizmus (pointing at you, Apple). Samozrejme, že sa tieto filozofické pravidlá nedajú aplikovať všade; niekedy skrátka nie je čas sa zamýšľať a hĺbavo skúmať konzekvencie každého rozhodnutia. Snahou zostáva uplatniť ich na veľké úlohy, ktoré si podobné myslenie vyžadujú. Koniec.



0 komentárov :

Zverejnenie komentára