Antipatterns



Prednedávnom som čítal dokument o tom, ako vznikala klávesnica. Pri ťukaní do písacieho stroja dochádzalo k zaseknutiam mechanických častí, a preto autor písacieho stroja rozhodil klávesy tak, aby najpoužívanejšie znaky neboli pri sebe. Naopak, rozloženie klávesnice Dvorak je navrhnuté pre človeka, nie pre stroj. QUERTY bola už príliš dlho používaná na to, aby ju vedelo niečo nahradiť. A preto sa do reálneho použitia nikdy Dvorak nedostal. Našťastie je nastaviteľný na všetkých používaných operačných systémoch (okrem iOS, samozrejme). Naša klávesnica sa stala štandardom, škoda, že nie tým najvhodnejším. Pozrel som sa teda na kopírovanie vzorov UX a UI, koho je to vina a najmä som rýpal do tých zlých prípadov, tzv. antipatterns.

UX pattern, vzorový prípad používateľskej skúsenosti je dobrá vec. Je to zaužívaný spôsob riešenia nejakého problému, ktorý sa osvedčil ako dobrá praktika a postupne sa stal konzistentným štandardom, ktorý sa ľudia naučili používať. UX antipattern je presný opak. Na internete panuje taká miskoncepcia, že antipattern-om je každý zle navrhnutý interface. Malo by ísť o naozaj rozšírené použitie toho antipattern-u, nielen o jeden, dva prípady.

Keď sa niečo správa nekonzistentne...
Keď som prvý krát začal používať Mac, vytáčalo ma, že neviem normálne zavrieť aplikáciu. Najpoužívanejšou funkciou sa okamžite stalo vynútené ukončenie aplikácie. Predtým som používal iba Windows, preto som si spomenul na rovnaký problém práve tam: snažil som za zavrieť Skype a nič. Skype sa len schoval. Neskôr som pochopil, že aplikácie, ktoré majú bežať na pozadí sa nedajú zavrieť len tak. Koho to bol nápad?



V tomto kontexte by som ešte chcel spomenúť parallax stránky. To sú tie, ktoré sa otočením kolieska myši hýbu a nielen jedným smerom, ako by to človek čakal, ale zastavujú, animujú sa, prípadne idú kdesi do boku a pod. Ja poznám parallax ako: "nastavím, aby sa objekty v pozadí hýbali pomalšie ako tie vpredu a vyzerá to potom cool". Prvá stránka, ktorá tento efekt naplno rozbalila bola naozaj nečakane zaujímavá. Ale pre ďalšie kópie... veľmi rýchlo sa tento efekt okuká, keď naň narazíte niekoľkokrát za deň. A postupne sa stáva skôr prekážkou, nechceným pútačom pozornosti. Správanie posuvníka (scrollbar) je niečo, nad čím má mať používateľ plnú kontrolu a takýto zásah môže týmto pocitom otriasť. Som presvedčený, že na stránku, kde sa parallax nachádza prídem vždy len raz a už sa nechcem nikdy vrátiť.

Keď chcem upútať pozornosť na všetko...
Minule som písal o tom, ako rozmýšľam nad stránkami s dlhým obsahom. V skratke: lepšie je rozložiť obsah na stránku a dávkovať ho postupne, nielen všetko napchať na viditeľnú časť po otvorení (fold). Niekedy sa tomu človek asi nevyhne a potom hľadá možnosti, ako pretlačiť svoj malý kúsok prominentného priestoru do popredia. Ktorýkoľvek slovenský internetový obchod využíva tento antipattern. Červené písmo, kapitálky, obrázky pohybujúce sa závratnou rýchlosťou, blikajúce texty a iné "zaujímavé" detaily. Chvíľka na porovnanie s Etsy dala virtuálnu facku slovenským obchodníkom. Na ich stránke sa cítim komfortne, sála z nej pokoj. Na slovenských / českých eshop-och sa cítim atakovaný zo všetkých strán zeleným Marťanom.



Keď sa niečo jednoducho... formuláre
Oh, tie formuláre. Internet je nakazený zlými formulármi. Najviac desivé sú tzv. bezpečnostné otázky. Kedy sa narodila vaša mama? Neviem. Nepamätám si. Kedy sa narodil váš otec? Neviem, sorry. Ako sa volal váš prvý pes? Volal sa Bronco, ale nepatril mne, skôr mojim rodičom. Môj prvý pes je teda Áres. Ale, keď sem nabudúce prídem, budem nad tým uvažovať rovnako? A dal som vôbec odpoveď s diakritikou? Napísal som prvé písmeno kapitálkou? Koho psa som tam napokon dal? Keď už niečo napíšem, som upozornený, že to musí mať minimálne päť znakov! Ale môj pes má len štyri znaky, kurnikšopa! Pre bezpečnosť treba trochu trpieť. To znie skoro ako slogan Tatrabanky (kalkulačka, ktorú musím vytiahnuť, kedykoľvek idem do internet banking-u).



Ak zahyniem v nejakej počítačovej hre (RPG), väčšinou sa vrátim opäť do hry, ale mierne potrestaný. O prvé priečky v antipattern rebríčku bojuje aj formulárová amnézia, ktorá ma pri omyle tiež vráti do hry vypĺňania formuláru, ale som mierne potrestaný zmazaním políčok, ktoré som predtým už vyplnil: napríklad CAPTCHA, alebo heslo. Niekedy je navyše potrebné napísať heslo dvakrát.

Heslo dvakrát je ďalší príklad antipattern-u, ktorý každý kopíruje, ale nezamýšľa sa nad tým, ako mu predísť. Väčšinou iba skopírujem heslo do oboch polí (ctrl+c, ctrl+v). Nemám tento spôsob podložený žiadnym výskumom, preto by som ho nemal ani spomínať, ale myslím, že jednoduchšie je pridať možnosť ako dočasne nahliadnuť na heslo.

Keď sa stránka snaží napodobniť lacný horor...
Myslím tým ten film typu Vreskot (v poľskom dabingu). Kde slovo strach = zľaknutie. Niečo vyskočí spoza rohu a polovica kinosály zvreskne. Takýto antipattern je veľmi podobný ako bitka o pozornosť nad fold-om. "Prepáčte, radi by sme Vás poprosili o vyplnenie dotazníka...." Nie, vašu službu som ešte neskúsil, vašu stránku som ešte nevidel. Niektoré stránky to dotiahli do dokonalosti: Táto výzva do akcie sa zobrazuje len na určitom mieste na stránke.



Antipattern plávajúcich ponúk začal s prilepenou hlavnou navigáciou (sticky menu). Takto vyriešená navigácia prakticky odstránila jedinú nevýhodu dlhých webov a riešenie je to naozaj vynikajúce. A aj napriek tomu to niekto dokázal domrviť. IBM.

Keď to funguje inde, musí to fungovať aj u mňa...
Na tej istej IBM stránke je ešte druhý zaujímavý prvok niekoho iného. V Pintereste to vymysleli skvele a ich systém ukladania blokov s obrázkami je cestou ako obsiahnuť obrovské množstvo vizuálnych informácií v  krátkom čase a na malom mieste. Nefunguje to dobre, keď týmto systémom chcem promovať napríklad textové správy. Nie, nie veru.



V texte som zvýraznil jeden zaujímavý antipattern u Slovákov. Spisovne sa v každej zvýraznenej vete malo použiť namiesto slova "koho" - "čí/čia/čie". Miesto častého výskytu sú napríklad večerné správy.

Niekedy treba naozaj uvažovať o tom, či je zvolený vzor použiteľnosti tým správnym sústom, ktoré potrebujem a či neexistujú jednoduchšie, prípadne efektívnejšie spôsoby. Nielen UX dizajnéri, ale každý sa snaží si svoju prácu zjednodušiť, takže takéto kopírovanie bude stále častejšie. A je to v poriadku, pokiaľ má použitie hlavu a pätu (myslené obrazne). Zistenie pôvodu týchto pattern-ov má veľkú výhodu: získam nielen vzorové použitie, kontext, v ktorom pattern vznikol, ale aj to, ako sa jeho autori rozhodovali pri jeho vývoji. Takto aspoň zistím, či nie som prispievateľom do klubu fanúšikov QUERTY klávesnice. Som.



0 komentárov :

Zverejnenie komentára