Blog o živote, vesmíre a usability



O zlyhaniach ľudského faktoru píše Don Norman vo svojej knihe Design of Everyday things, ktorá vyšla v roku 1986. To je, zhodou okolností aj rok, kedy som prišiel na svet. Svet sa od vtedy zmenil radikálne, ale to, čo Norman v tejto knihe opisuje sa mení oveľa pomalšie. Tento chlapík je "pionierom" v oblasti zvanej Human-computer interaction a viacmenej spoluautor základnej teórie pre User Experience dizajnérov. Je to fasa človek a jeho kniha ma inšpirovala, aby som písal blog. A ešte aj to, že je dobré mať verejné "ventilačné" médium.



Je to teraz trendy, písať rôzne definície a múdrosti na internet, preto ponúkam svoju definíciu toho, čo je to použiteľnosť. Použiteľnosť je možnosť používať. Slovenská verzia slova usability bohužial neexistuje a nech si tvrdí čo chce, kto chce, ja budem radšej používať anglické verzie slov: usability, user experience (UX), user interface (UI), interaction design (IxD).

Usability je kvalitatívna vlastnosť veci alebo procesu a vyjadruje to, ako ľahko sa dá používať. Internet hovorí, že usability je o: 1. učení sa, 2. efektívnosti, 3. pamätaní, 4. chybách a 5. o uspokojení.



Pred časom som si kúpil tašku do práce: popozeral som si ju a zistil, kde a akým spôsobom fungujú rôzne vačky, zipsy a priehradky (učenie sa). Potom som do tašky nabalil, čo potrebujem (efektívnosť). Príšiel som do roboty a pamätal som si, do ktorého vačku som dal to, čo potrebujem (pamätanie). Samozrejme, že som hľadal omylom v inom vačku (chyby), no napokon sa mi podarilo nájsť, čo som chcel (uspokojenie). Je to žuvačka.

UX je to, ako som sa cítil počas hľadania žuvačky vo vačku. Čo je teda na tom zlé? Fungovať to funguje, ale môže to byť aj lepšie. Presne to je jedna z oblastí UX dizajnu - zlepšenie usability. UX dizajnéri tiež vedia navrhnúť spôsob interakcií s taškou, ako ju chytím, ako otvorím vačok a ako do nej každé ráno zmätene čumím, keď hľadám kľúče. Vždy sa zarazím nad tým, prečo neexistuje vačok len na kľúče. To, kde má vačok svoje miesto v taške plnej blbostí je tiež rozhodnutím UX dizajnéra. Uistiť sa, aby to všetko fungovalo znamená: testovanie. Veď moju tašku už mám nejaký ten čas. Má dieru normálne, vnútri. Za takúto novú tašku nedám ani cent, pokiaľ nebude pekná a neočarí ma, lebo k tej mojej starej mám už väzbu. To je práca, čo?



Tu a tu som prečítal (pre mňa úplne vyhovujúce) prirovnanie, že UX dizajnér je ako architekt. Pokúsim sa vyhnúť vágnym alebo filozofickým vyjadreniam typu: vždy som pripravený na to, že môj produkt sa niekomu nebude páčiť, alebo život je ako bonboniera... To, čo majú UX dizajn a architektúra naozaj spoločné je schizofrénia. Musíte vedieť empaticky komunikovať so špecialistami a zároveň rovnako dobre s klientami, musíte vedieť všetko a zároveň nič poriadne, musíte sa odviazať od vlastného názoru a častokrát myslieť ako človek, ktorý má vaše dielo používať.

V tomto blogu chcem riešiť problémy každodenných vecí a procesov digitálneho, ale aj hmatateľného sveta. Budem písať články približujúce profesiu UX dizajnéra (alebo architekta) širokej verejnosti. Budem rád, ak prostredníctvom tohto blogu prinesiem osvetu o potrebnosti UX. Zapojiť sa môže naozaj ktokoľvek,  pošlite mi fotky s príbehmi o veciach, čo vás rozčulujú. Veď v poznaní ľudí sú najlepší ľudia. A delfíny.


0 komentárov :

Zverejnenie komentára